Citroen BX 1.9 GTi 16V - Aquaplaning

   
   
Domů
Historie citroenu BX
Technické info
Katalog ND na BX 16V
Rady, Tipy, Zkušenosti
Manuál BX
Fotonávody BX
Závady brzd. kotoučů
Kontrola motoru
Přísady paliv a maziv
Údržba laku
Chladící kapalina
    Aquaplaning
Diferenciály obecně
Fotografie a videa
BESIP
Názory a připomínky
Odkazy na další stránky
Mapa stránek

 

 

Co je to aquaplaning ?

Aquaplaning je ztráta přilnavosti pneumatiky k vozovce vlivem vrstvy vody, která se dostala mezi povrch pneumatiky a vozovku. Mezi vozovkou a pneumatikou vznikne vodní klín, takže pneumatiky nepřiléhají k vozovce a po vrstvě vody začnou klouzat.  Tato situace nastává v okamžiku, kdy drážky dezénu nejsou schopné odvádět dostatečně rychle přebytečné množství vody. Aquaplaning může vzniknout při přímé jízdě v nájezdu do louže, do vyjetých kolejí, při brždění, ale také na vodě v zatáčce. Během vzniku aquaplaningu je vozidlo zcela neřiditelné, proto je tato ztráta přilnavosti velmi nebezpečná. Dochází k němu zcela nečekaně a bez varování. Se zvyšující se rychlostí se zmenšuje prostor v drážkách našich pneumatik, které potom nejsou schopny odvádět vodu.

Co ovlivňuje vznik aquaplaningu ?

  1. Rychlost ….. Se zvyšující se rychlostí se zmenšuje prostor v drážkách pneumatik, které tak nejsou schopny odvádět vodu. Pneumatiky s hloubkou dezénu 8 mm, při rychlosti 110 km/h odvedou stejný objem vody jako pneumatiky s minimálním vzorkem 1,6 mm při rychlosti 70 km/h.

  2. Hloubka vody

  3. Pneumatiky

    1. tvar kontaktní plochy

    2. vzorek

  I.      objem drážek; odvod vody, retence vody

II.      optimalizace odvodu vody

    1. délka, šířka, tvar vedoucího okraje

    2. průměrný kontaktní tlak

Jak poznám vznik aquaplaningu ?

Nejčastěji je aquaplaning u předních kol a v případě předního pohonu se projevuje náhlým nárůstem otáček motoru a ručička rychloměru vylétne prudce nahoru. Nebezpečnější je, vznikne-li aquaplaning na zadní nápravě. Zpočátku není znát žádný příznak, náhle záď vozu začne klouzat a tlačí se dopředu. Vozidlo jde okamžitě do smyku.

Jak si při aquaplaningu poradit?

Pokud se do této situace dostanete, držte pevně volant a vyšlápněte spojkový pedál. Zachovejte chladnou hlavu. Nezmatkujte, nebrzděte ani nepřidávejte plyn a vyčkejte, až pneumatiky znovu získají kontakt s vozovkou.

Co proti aquaplaningu dělat ?

Rozhodující je vhodná volba Pneumatik. Pneumatiky se konstruují tak, aby voda byla dostatečně rychle a v dostatečném množství odváděna od středu pneumatiky ven.  Riziko aquaplaningu stoupá, máte-li na vozidle ojeté pneumatiky. Odpovídající odolnost vůči aquaplaningu je hloubka dezénu 3 mm a více. Podle zákona je pneumatika s hloubkou dezénu 1,6 mm k používání, avšak hloubka 1,6 mm dokáže odvést pouhých 13,8% vody a hloubka 3 mm pouhých 30% vody ve srovnání s novou pneumatikou.