Citroen BX 1.9 GTi 16V Rady, Tipy, Návody

 

Něco o údržbě laku

   
Domů
Historie citroenu BX
Technické info
Katalog ND na BX 16V
Rady, Tipy, Zkušenosti
Manuál BX
Fotonávody BX
Závady brzd. kotoučů
Kontrola motoru
Přísady paliv a maziv
Údržba laku
Chladící kapalina
    Aquaplaning
Diferenciály obecně
Fotografie a videa
BESIP
Názory a připomínky
Odkazy na další stránky
Mapa stránek
 
 

    Není dobré mýt auto příliš často v kartáčových myčkách. Z pohledu péče o lak jednoznačně nelze doporučit mytí aut v kartáčových myčkách. Argumenty o přiměřeném přítlaku kartáčů a jejich pravidelné výměně nijak nevylučují kontakt mezi kartáči a lakem, a tak vždy dochází k mikroškrábancům, které přispívají značnou měrou na postupné erozi laku. Pokud tedy máte své auto rádi, kartáčové myčky jednoznačně ne! Pokud na to máte prostor a čas, můžete si auto umýt i sami doma.

     Jaké k tomu používat prostředky a čeho se třeba vyvarovat?

bullet

Před vlastním mytím je třeba auto rozpálené od slunce nechat schládnout v garáži nebo někde ve stínu.

bullet

Bez ohledu na to, zda máte nebo nemáte auto ošetřeno nějakým voskem nebo jinou ochranou laku, musí každé mytí vozu začínat opláchnutím celého povrchu karosérie co největším tlakem vody.

bullet

Při mytí dbát na to, aby tlaková voda řádně smyla veškerou nečistotu, aby se nám při následném mytí houbou ochranná vrstva nebo dokonce i lak nepoškrábaly.

bullet

Důležité je mít i dokonale čistou houbu a vodu  se šampónem obsahujícím vosk v nádobě.

bullet

Rozhodně byste neměli hledat nějaké náhražky jako jsou saponáty na umývání nádobí a podobně. Není to dobré a dochází k vysušování laku a postupné erozi, která vede k takzvaným zoxidovaným lakům. Pokud jde o šampony, kterou jsou dnes na trhu, pak jsou všechny na neutrální bázi. Určitě dobrou koupí je autošampón s voskem, kterým zabijete dvě mouchy jednou ranou.

bullet

Dbejte na to, aby vám při mytí nezasychal šampón na autě.

bullet

Když je horko radši auto postupně oplachujte čistou vodou aby vám šampón na laku nezasychal.

bullet

Po opláchnutí auta vysušte lak pravou jelenicí, aby se zamezilo tvorbě fleků po zaschlých kapkách vody

    Zejména v letním období řidičům znepříjemňuje život hmyz, který se při jízdě zachytává nejen na čelním okně, ale pochopitelně i v předních partiích vozu. V takovém případě ale nesmíte na auto vyrazit s kartáčkem nebo zdrsněnou houbou na mytí připáleného nádobí. Nedoporučujeme používat přípravky na kyselé bázi, protože můžeme poškodit chromové části i lak. Používejte tedy přípravky přímo označené jako odstraňovače hmyzu.

    Pokud jde o další péči o lak, pak je třeba, aby alespoň dvakrát ročně byl ošetřen nějakým přípravkem. Buď voskem nebo politurou, která zajišťuje dlouhodobý lesk. Možností, jak ošetřit lak je hned několik. Existují různé přípravky, kterými můžete karosérii potřít. Obecně je však možné je rozdělit na dva základní typy - polishe a pevné vosky.

bullet

Pevné vosky koupíte v malých plechovkách s aplikačními houbičkami. Práce s těmito přípravky je velice složitá. Je to velmi pracné, ale z dlouhodobého hlediska je ochrana nejdelší.

bullet

S různými polishi je práce o dost snadnější a lépe se roztírají. Tři měsíce až půl roku ochrany tento přípravek určitě zajistí.

   Rozdíl mezi voskem a leštěnkou je v současné době velice mizivý, protože ve svém názvu leštěnka v podstatě determinuje to, že lak renovuje a leští. Vosk by měl ve své podstatě jenom leštit a ošetřovat.V podstatě tedy jde o to, že leštěnka oproti vosku navíc obsahuje rozpouštědlo nebo abrazivo, které pomáhá odstranit vrchní zoxidovanou vrstvu laku. Výsledek práce s oběma přípravky je zhruba stejný, ale leštěnka je běžnými motoristy přece jen vyhledávanější.

    Dalším přípravkem, se kterým se můžete setkat a můžete jej samozřejmě i na lak vozu použít jsou tzv. leštící brusné pasty. Tyto přípravky jsou určeny nejen na lokální opravy laku. Zpravidla se jedná o oděrky z parkovišť, vydřená místa po nešťasném použití houbičky na nádobí, zástřiky laků po opravě, poškrábaná auta od kartáčů myček, eroze laků a podobně. Je třeba nabrat si pastu na hadr a na inkriminované místo působit mechanicky. Pro dokonalé vyleštění brusnou pastou je nejlepší použít technologii strojního leštění než holýma rukama. Výsledný rozdíl je znatelný. Tyto přípravky jsou velmi účinné. Jedná se o poměrně odbornou operaci před celkovým leštěním laku, kdy se opravená místa potom zavoskují ještě přípravkem, který se používá na běžné půlroční ošetření !

    V případě, že se auto poté umývá ručně, prodlužuje se trvanlivost ochranné vrstvy. Znovu se tedy dostáváme k tomu, že i přes důkladné ošetření karosérie nic nezmůžeme proti kartáčům v myčce. V případě mytí v myčce neudržíme přípravek a jeho efekt. Po velice krátká době polytura bude z laku smyta. Je nezbytné aby takto ošetřená vozidla byla umývána šamponem s voskem nebo i bez vosku, ale zcela jistě ručně.